VANILJWHOPPIE ist för macarones

Whoppies liknar macaroner, fast enklare !
var så klart tvungen att testa det! Jag hade min jordgubbsfrosting och hade florsocker ist för glasyr!
Jag hade kunnat gjort kakorna mindre men annars blev de sjukt goda !
Receptet hittade jag i den nya buffé

ger 30 st
100 g rumsvarmt smör
2 dl socker
1 ägg
6 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 1/2 bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
1 dl mjölk

fyllning
200 g färskost
50 g rumsvarmt smör
5 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
finrivet skal av 1 apelsin

glasyr
2 dl florsocker
1-2 msk vatten

1. Sätt ugnen på 175C. Vispa smör och socker fluffigt med elvisp i en bunke. Tillsätt ägget och blanda väl.

2. Blanda de torra ingredienserna i en seperat bunke. Vänd försiktigt ner det i äggblandningen.

3. Blanda i mjölken.

4. Rulla valnötsstora bollar med fuktiga händer. Lägg dem på en bakpappersklädd plåt. Platta till dem så att de blir ca 3 1/2 cm i diameter. Ca 15 st per plåt är lagom. Grädda mitt i ugnen 8-10 minuter. Låt svalna på galler.

5.fyllning: Vispa med elvisp ihop färskost, smör, florsocker och vaniljsocker så att det blir fluffigt. Blanda i apelsinskalet.

6.Spritsa eller klicka fyllningen på hälften av kakorna. Se till att hela bottnen blir täckt med fyllning. Lägg ihop med resten av kakorna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0