Första brödet

NYBAKAT BRÖD till kvällsmat, super enkelt att göra!
Det enda som du behöver är
50 g jäst
5 dl vatten
4 msk olivolja
1 dl hackade gröna oliver
1 dl smulad fetaost
ca 10-13 dl vetemjöl
1 uppvipat ägg till pensling

Smula jästen i en bunke. Häll på fingervarmt vatten och rör ut jästi en bunke. Häll på fingervarmt vatten och rär ut jästen. Salta lite och häll i olivoljan. Blanda i mjälet till en smidig deg. Knåda den några minuter och låt den jäsa i övertäckt bunke 30 min. Ta upp degen ur bunken och dela den i två delar. kavla ut två plattor och lägg på fyllningen. Rulla ihop och forma brödet till limpor eller kransar. Låt jäsa övertäckta på bakplåt ca 30 min. Pensla med uppvispat ägg för att få blanka bröd. (jag hade inget ägg hemma, det funkar lika bra med smält smör och mjölk). Grädda i mitten av ugnen i 225 grader i ca 15 min.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0